info@geschiedenis-winkel.nlCONTACT
0item(s)

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Product was successfully added to your shopping cart.
Abonneren op RSS-feed

Sociaal economische geschiedenis

Van hoog naar laag sorteren

   

Artikelen 1 tot 10 van 193 in totaal

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  1. Tiemen - Margriet van Dijken

    Wie is er niet groot geworden met een melkboer (later SRV-man) aan de deur? Decennialang kwam in elke wijk, dorp of gehucht zo'n kleine ondernemer de zuivelproducten aan huis brengen. Het verhaal van dat uitstervende beroep moet hoognodig verteld worden. Dat gebeurt in dit boek aan de hand van een van hen: Tiemen. Ruim veertig jaar trok hij langs zijn klanten, eerst samen met zijn vader, met een bakfiets, uiteindelijk met een rijdende winkelwagen.

    Tiemen was melkboer op het Hogeland in Groningen, tot er in de zomer van 2015 door een verkeersongeval een abrupt einde aan zijn leven kwam. Op 59-jarige leeftijd werd hij voor zijn huis in Middelstum geschept door een passerende automobilist. De achtergebleven gezinsleden ontvingen tot hun ontroering honderden kaarten met persoonlijke verhalen van trouwe klanten. Voor veel mensen was hij melkboer en mantelzorger ineen.

    Deze persoonlijke en liefdevolle verhalen brengen zijn dochter ertoe deze geschiedenis op te schrijven. Tiemens levensverhaal is de rode draad. Maar het verhaal is nadrukkelijk meer dan een familiegeschiedenis, het is een ode aan het vak van de melkman, en tegelijkertijd ook een kleine cultuurgeschiedenis van het leven op het platteland, helemaal in de stijl van Frank Westerman.

    Veertig jaar lang bracht Tiemen de dagelijkse levensmiddelen bij de mensen aan huis. Als zestienjarige jongen nam hij de melkloop over van zijn ernstig zieke vader. Hij groeide mee in het vak, 'van bakfiets tot rijdende winkelwagen'. Hij zag hoe de kleine middenstanders het verloren in de prijzenoorlog met de grote supermarkten, hoe de mensen wegtrokken uit de kleine dorpjes en hoe de voorzieningen af- namen. Tiemen was met zijn rijdende winkelwagen, 'uw mobiele supermarkt', op het laatst vaak de enige mogelijkheid om boodschappen te doen, of om geld te pinnen, in de kleine plaatsjes op het platteland.
    € 19,99
  2. Grondleggers - Joke Korteweg

    De wereldberoemde Palmeilanden in Dubai, de Nieuwe Afsluitdijk, de Zuiderzeewerken, de Deltawerken: de waterbouwer Van Oord is de spil in al deze gigantische projecten.
    Honderdvijftig jaar geleden stond aan de wieg van dit bijzondere bedrijf een zekere Govert van Oord, zelfstandig handelaar in griendhout en andere houtproducten uit de Biesbosch. Het was de tijd dat aannemers de Nieuwe Waterweg en het Noordzeekanaal aanlegden, de rivieren op diepte brachten en van hinderlijke bochten ontdeden.
    Het bedrijf is gespecialiseerd in de aanleg en het onderhoud van havens en vaarwegen in alle uithoeken van de wereld. Maar het is ook bezig met kustbescherming en werkzaamheden op zee, zoals het aanleggen van pijpleidingen of het installeren van windmolenparken. Door overnames en fusies werd Van Oord een wereldspeler en werd zijn geschiedenis tevens het verhaal van de Nederlandse waterbouw.
    In anderhalve eeuw ontwikkelde de waterbouw zich van een ambachtelijk vak met kruiwagen en schop tot een internationale kennisintensieve sector met geavanceerde schepen.
    In dit prachtig geïllustreerde en meeslepende boek beschrijft Joke Korteweg op basis van uitputtend onderzoek het spannende verhaal van een oer-Nederlandse sector, die niet weg valt te denken uit de geschiedenis van ons land.

    Dr. Joke Korteweg is maritiem historicus. Eerder publiceerde zij onder meer Kaperbloed en koopmansgeest, 70 jaar IHC Merwede en Nederlandse scheepsbouw.
    € 39,95
  3. Wijnkronieken - Mariëlla Beukers

    Wijnkronieken, van de hand van Mariëlla Beukers, is een rijk geïllustreerd en verrassend boek over de eeuwenlange relatie tussen Nederlanders en wijn. Een geschiedenis die heel wat verder terug blijkt te gaan dan de pakken goedkope Pinard uit het supermarktschap van de jaren zeventig van de vorige eeuw. Zo zal het weinig bekend zijn dat Nederland al veel eeuwen terug een ‘wijnproducerend’ land was. Dat wil zeggen: wijn werd hier in ‘ruwe’ vorm geïmporteerd en handelaren bewerkten vervolgens de wijn tot een drank naar de smaak van de klant. En daarvóór al hadden de Romeinen wijn en wijncultuur in de Lage Landen geïntroduceerd.

    Verschillende thema’s passeren in Wijnkronieken de revue. De geschiedenis van de wijnbouw in Nederland, de verkrijgbaarheid van bepaalde soorten door de eeuwen heen, verschillende gebruiken en rituelen. Het verschijnsel ‘morgenwijn’ komt aan de orde, drinkgerei vindt zijn plek in het boek, wijnroutes en middeleeuwse wijngaarden worden beschreven en aan het verschijnsel ‘wijnvervalsing’ wordt ruime aandacht besteed. De diverse verhalen zijn geïllustreerd met verrassende beelden uit tal van collecties. Zo toont het boek ook de rijkdom van de Nederlandse musea en archieven, speciaal op het gebied van wijn. Het boek besluit met een lijst van vijftien moderne wijnen met de smaak van het verleden, om al lezend van te genieten.

    Wijnkronieken is een zeer levendig en leesbaar boek dat veel nieuwe informatie bevat. Een leuk cadeau voor iedere liefhebber van wijn en historie.

    Mariëlla Beukers publiceerde in 2015 samen met Irene de Vette Wijn van eigen bodem, een boek over alle ins en outs van de hedendaagse Nederlandse wijnbouw. Met dit nieuwe boek is nu het wijnverleden van ons land aan de beurt. Wijnkronieken wil de lange geschiedenis van Nederlanders met wijn breder bekend maken en het onderzoek naar wijngeschiedenis een impuls te geven.

    € 16,50
  4. De Hanze - Arnout van Cruyningen

    In 1611 stichtten Duitse koopmansgildes de voorloper van de Hanze, gericht op de handel met de gebieden rond de Oostzee. Door vrij handel toe te staan, bracht het Hanzeverbond veel economische bloei in Noordwest-Europa. De Hanze ontwikkelde zich tot een stedenverbond, waarbij in de hoogtij dagen meer dan tweehonderd steden aangesloten waren. Rijk verluchtigd met historisch beeldmateriaal en kaderteksten.

    Arnout van Cruyningen (Wijchen) is historicus, vertaler en auteur. Hij studeerde in Nijmegen en is gespecialiseerd in dynastieke en algemene geschiedenis. Bij Omniboek verschenen eerder zijn succesvolle boeken De Opstand, De Tachtigjarige Oorlog en Stadhouders in de Nederlanden

    Alle boeken van Arnout van Cruyningen

    € 20,00
  5. Maup Caransa - Wim Pelt

    Maup Caransa stond vanaf halverwege de jaren zestig bijna wekelijks in de krant. Honderden verhalen deden de ronde over deze flamboyante vastgoedmagnaat. Opgegroeid in een arm joods milieu was hij voor de oorlog begonnen in de autosloop rond het Waterlooplein. Tijdens de bezettingsjaren wist hij op raadselachtige wijze startkapitaal te verwerven om daarna fortuin te maken met afgedankte duikboten en Amerikaanse legertrucks. Caransa presenteerde zichzelf als de dynamische ondernemer die het ‘beetje doodse’ Amsterdam nieuw leven in ging blazen, met de aankoop van onder meer het Amstel Hotel en Hotel Americain. De pers bejubelde zijn initiatieven aan het Rembrandtplein en elders in de stad. In 1977 moest hij de keerzijde ervaren van alle glamour en glitter, toen hij als eerste miljonair in Nederland werd ontvoerd. De daders, die met naam en toenaam in de krant hebben gestaan, werden nooit gepakt. Maup Caransa kostte het 10 miljoen gulden en blijvende psychische schade. Wim Pelt schetst in dit boek een fascinerend portret van de legendarische Caransa, én van de lange zoektocht van de biograaf.

    WIM PELT (1947) studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde op Vrede door revolutie.

    € 27,50
  6. Overschakelen - Rom van der Schaaf

    OVERSCHAKELEN - Het verhaal van Philips' Telecommunicatie Industrie
    Een paar jaar geleden, juist voordat Philips zich terug zou trekken uit het laatst overgebleven restant van Philips' Telecommunicatie Industrie te Hilversum (PTI), namen een aantal oud-werknemers het initiatief om historisch archiefmateriaal te redden. Daaruit vloeide ook voort het beschrijven van de geschiedenis in een boek.
    In maart 2014 gaat het boek OVERSCHAKELEN - Het verhaal van Philips' Telecommunicatie Industrie verschijnen. Het boek beschrijft vooral de artikelgroepen Openbare Telefonie, Huis- en Bedrijfstelefonie en Telegrafie & Data Switching, met veel aandacht voor de producten die door die groepen werden ontwikkeld, gefabriceerd en verkocht. In verband met deze activiteiten in Hilversum komen de fabrieken in Den Haag en Hoorn aan bod. Enige aandacht wordt ook besteed aan de andere artikelgroepen: Lijntelefonie/Transmissie, Radio & Radar en Verkeerssystemen.
    Het boek is een mengsel van beeldmateriaal en beschrijvingen van de drie Hilversumse artikelgroepen, verdeeld in perioden van circa tien jaar van 1945 t/m 2005. Vooraf gaat een samenvatting van de geschiedenis van de Nederlandsche Seintoestellen Fabriek (NSF), waaruit PTI is voortgekomen. Het beeldmateriaal omvat zowel foto's van producten, als inkijkjes in de fabrieken en laboratoria, als groepsfoto's. Ondanks dat het bedrijf in 1984 is gesplitst, wordt op dezelfde voet de geschiedenis van het bedrijfsonderdeel beschreven dat eindigde als Lucent Technologies.
    In 250 pagina's van 22 x 22 cm en minstens evenveel plaatjes wordt de geschiedenis van één van de belangrijkste bedrijven van het Gooi vastgelegd. Het boek geeft een beeld van de werkomgeving waar velen met trots hebben gewerkt en veel herinneringen aan hebben overgehouden.
    € 29,95
  7. De Daf van mijn vader - Thomas Vaessens

    In De Daf van mijn vader vertelt Thomas Vaessens een bijzonder verhaal over het naoorlogse Nederland aan de hand van de Daf. De introductie ervan, in 1958, was een duizelingwekkende prestatie. Vanuit het niets, in een land zonder noemenswaardige industriële traditie, was er opeens dat Nederlandse autootje met het ‘pientere pookje’. Een wonder van techniek en vindingrijkheid. Betaalbaar, bovendien. Een auto voor iedereen!
    De Daf is de Nederlandse variant van de iconische 2CV. Maar waren we er trots op? Nou nee. Een ‘truttenschudder’, zo werd de auto spottend genoemd. Het merendeel van de nog rijdende exemplaren is in de jaren tachtig aan gort gereden in de achteruitrijraces van de TROS.
    Thomas Vaessens werpt nieuwe perspectieven op de zo vaak geïdealiseerde ‘sixties’. Het is het verhaal van Nederlandse ondernemingszin, van de gewone man die zich opeens een auto kon veroorloven, van de mijnwerker die verdween uit Limburg en vervangen werd door fabrieksarbeiders uit Marokko. Het verhaal ook van de onderwijzerszoon uit Maastricht die in de Daf van zijn vader het provinciale milieu van zijn jeugd dacht te ontvluchten.
    € 19,99
  8. Staatsmijn Beatrix - Luc Wolters

    Weinigen zullen nog weten dat Staatsmijnen in de jaren vijftig naast de Zuid-Limburgse mijnen nog een mijn in exploitatie wilden nemen: de Staatsmijn Beatrix, gelegen in Herkenbosch/Vlodrop. Een mijn met een wonderlijke geschiedenis, want toen de schachten op volle diepte waren gegraven, werd zij gesloten.

    De Beatrix was gepland in een gebied waar met succes steenkool kon worden gedolven. De Staat had besloten de mijn in exploitatie te nemen. In 1953 werd begonnen met de aanleg van twee schachten. De mijn zou de modernste van Europa worden en grote positieve gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in Midden-Limburg.
    Alle voorbereidingen ten spijt besloot het Rijk in 1962 te stoppen met de verdere aanleg van de Beatrix, vanwege de beschikbaarheid van aardolie, aardgas en kernenergie. De Roerstreekgemeenten en de stad Roermond verlangden daarna van Den Haag compensatie voor alle in de kiem gesmoorde verwachtingen. Ze begonnen vervolgens zelf met de aanleg van het industrieterrein Heide-Roerstreek. Grotendeels op eigen kracht kwam de regio zo de tegenslag te boven.

    Luc Wolters studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden. Hij verzorgt onder meer (boek)publicaties, doet (archief)onderzoek en geeft historische adviezen.

    € 25,00
  9. Welcome aboard! - Bram Bouwens

    Ze is de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij ter wereld, biedt werk aan ruim 30.000 mensen en vervoert ruim 30 miljoen passagiers per jaar. In 2019 bestaat KLM honderd jaar. Een uniek jubileum in de luchtvaart. Hoe heeft de nationale trots van Nederland tien decennia vol kunnen maken? In vijf thematische hoofdstukken maakt de lezer in tekst en beeld een reis door honderd jaar Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V.

    Iets wat begon met een enkele route, groeide uit tot een wereldwijd netwerk. Maar hoe wordt dat opgebouwd? Hoe blijft een bedrijf in onvoorspelbare economische omstandigheden de concurrentie de baas? Hoe verleid je passagiers om met KLM te vliegen? De luchtvaartmaatschappij ontwikkelde zich in een eeuw tot een dynamische multinational; een grote speler op het toneel van de wereldwijde luchtvaart.

    Het boek biedt een analyse van het wel en wee van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Natuurlijk is er veel ruimte gemaakt voor foto’s, typische luchtvaartgerelateerde zaken en voorwerpen met een verhaal. Welcome aboard!. De officiële jubileumuitgave voor de luchtvaartliefhebber en iedereen die KLM een warm hart toedraagt.

    Circa 250 afbeeldingen in kleur en zwart-wit

    € 29,95
  10. De Hanze - Jan J.B. Kuipers

    Van kooplui die zich aaneensloten voor wederzijdse bescherming tot een verbond van ongeveer tweehonderd steden dat oorlogen voerde en koningen de wet spelde. Ziedaar de ontwikkeling van de Hanze, de ‘internationale’ handelsorganisatie in middeleeuws Europa. Toen zij in 1356 in Lübeck een officieel stedenverbond werd, had zij al een voorgeschiedenis van eeuwen. Ooit waren er verschillende Hanzen, zoals de Vlaamse Hanze van Londen. De Hanze beheerste de handel op Noord- en Oostzee. Zij strekte zich uit over de Nederlanden, Duitsland, de Baltische Staten, Noorwegen en Polen tot Rusland. Haar buitenposten waren de vier ‘Kantoren’: vestigingen in Novgorod, Bergen, Londen en Brugge (later Antwerpen).

    Voor de ontluikende Nederlanden was de Hanze zeer belangrijk, maar bracht ook ingrijpende conflicten als de Hollands-Wendische Oorlog (1438-1441). De eigenlijke Nederlandse Hanzegeschiedenis concentreert zich rond de IJssel- en andere oostelijke steden als Deventer, Zutphen, Kampen, Zwolle, maar ook Groningen, Stavoren, Nijmegen en Roermond. Ook voor niet aangesloten steden als Dordrecht, Amsterdam en Middelburg was het Hanzenetwerk van enorm belang. De neergang (de Hanze is pas in 1862 officieel opgeheven!) voltrok zich in de zestiende eeuw. De IJsselsteden verloren hun belangrijke positie. Voor Holland en Zeeland resteerde de ‘moedernegotie’ met het Oostzeegebied. Deze vormde het fundament voor de wereldomspannende handelscompagnieën in de zeventiende eeuw.

    De Hanze. Kooplui, koningen, steden en staten biedt een kleurrijk panorama van de geschiedenis en reikwijdte van het verbond. Met aandacht voor de voorgeschiedenis, de verschillende fasen, het langdurige einde. Voor de Hanzeoorlogen, de robuuste kogge, de inzet van kaapvaart en de vage grens met zeeroof. Voor staatkundige ontwikkelingen en opmerkelijke actoren. Voor de rijke culturele erfenis – Hanzegotiek en Artushöfe, maar ook portretkunst, literatuur en muziek. En zelfs voor Hanzehistorici en ‘de Hanze na de Hanze’.
    € 29,99
Van hoog naar laag sorteren

   

Artikelen 1 tot 10 van 193 in totaal

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5