Onderwijs mogelijk maken

Twee eeuwen invloed van studiefinanciering op de toegankelijkheid van het onderwijs in Nederland (1815-2015)
Auteur: Wouter Marchand | Uitgever: Boom

48,50

In de discussie over de toekomstige vorm van de Nederlandse studiefinanciering speelt het thema van de toegankelijkheid van het onderwijs een belangrijke rol. Schaadt een stelsel met een grotere nadruk op leningen de onderwijsmogelijkheden van jongeren uit lagere inkomensgroepen?

Die mogelijkheden zijn geweldig toegenomen in de negentiende en de twintigste eeuw. Maar over de rol die beurzenstelsels daarbij speelden, is nauwelijks iets bekend. In dit boek wordt de studiefinanciering die door het Rijk is toegekend aan studenten tussen 1815 en 2015 systematisch bestudeerd.

Aan studiebeurzen lagen in deze periode verschillende doelstellingen ten grondslag. Onderwijs mogelijk maken voor jongeren uit lagere statusgroepen was daarbij lange tijd geen ambitie. Pas in de loop van de twintigste eeuw veranderde dat. De sterke groei van het beurzenstelsel droeg in belangrijke mate bij aan de naoorlogse democratisering van het onderwijs, maar bracht ook een debat over de functie van studiefinanciering op gang.

Dit product is (tijdelijk) niet leverbaar maar elders mogelijk wel verkrijgbaar

Artikelnummer: 9789089535795 Categorie:
Op zoek naar dit boek als ebook?
Tweedehands boeken?

Extra informatie

Subtitel

Twee eeuwen invloed van studiefinanciering op de toegankelijkheid van het onderwijs in Nederland (1815-2015)

Auteur

Uitgever

Aantal pagina's

312

Leverbaar

Direct

Uitgiftedatum

03-02-2016

Taal

Nederlands

Productvorm

Zachte kaft

Levertijd

Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Druk

1

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.


Wees de eerste om “Onderwijs mogelijk maken” te beoordelen