Mag het iets meer zijn?
€49,50
Van de kleine kruidenier om de hoek tot vernieuwende winkelketen.
Tegelijk met de opkomst van het grootwarenhuis deed omstreeks 1870
nog een innovatief winkelconcept zijn intrede: de winkelketen in voedingswaren.
Met de oprichting van ‘Delhaize Frères & Cie’ in 1867 onderging het
alledaagse boodschappen doen een ware revolutie. De onderneming vervulde
een pioniersrol in België en Europa maar voor de kleine onafhankelijke
kruideniers betekende hun komst grote concurrentie.
In ‘Mag het iets meer zijn?’ brengt Nelleke Teughels op basis van origineel
bronnenmateriaal en oorspronkelijke iconografie, waaronder fraaie foto’s
en prenten maar ook verpakkingen en voorwerpen, op levendige wijze
aanschouwelijk hoe de introductie van de winkelketen in voedingswaren
de ervaring van het winkelend publiek in sociale, culturele en materiële
zin veranderde. De auteur plaatst dit Belgische verhaal in het licht van de
internationale ontwikkelingen in de kleinhandel. Reclamepraktijken, de
organisatie van de Delhaizewinkels, de ideologie van het bedrijf en de
materiële inrichting van winkels en etalages grepen naadloos in elkaar en
hadden een onmiskenbare weerslag op de dagelijkse routine van de consument
en zijn deelname aan de zich snel ontwikkelende consumptiemaatschappij.
- Extra informatie
- Beoordelingen (0)
Extra informatie
Subtitel | Kleine kruidenierswinkels worden big business, Delhaize Freres en Cie 1867-1940 |
---|---|
Auteur | |
Uitgever | |
Aantal pagina's | 370 |
Leverbaar | Tijdelijk uitverkocht |
Uitgiftedatum | 15-05-2014 |
Taal | Nederlands |
Productvorm | Zachte kaft |
Levertijd | Tijdelijk uitverkocht |
Druk | 1 |
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.