Identiteitspolitiek

Media en de constructie van gemeenschapsgevoel
Auteur: Bas de Jong, Janny de Jong, Joop W. Koopmans, Marcel Broersma | Uitgever: uitgeverij Verloren b.v.

19,00

De constructie van gemeenschappen is in de eerste plaats identiteitspolitiek. Politieke partijen, naties of regionale bewegingen proberen mensen die elkaar niet persoonlijk kennen, te laten marcheren onder hetzelfde vaandel. Zo ontstaan machtsblokken en kunnen maatschappelijke veranderingen worden ingezet. Media functioneren als makelaars in dit proces: via de media wordt een groepsidentiteit gevormd en in stand gehouden. Aan de hand van verschillende media worden in deze bundel processen van identiteitsvorming in heden en verleden geanalyseerd. De essays laten zien dat het begrip ‘verbeelde gemeenschap’, vooral gebruikt in de context van nationalisme en staatsvorming, een veel bredere toepasbaarheid heeft en vruchtbare en spannende wegen opent voor historisch onderzoek.

Dit product is (tijdelijk) niet leverbaar maar elders mogelijk wel verkrijgbaar

Artikelnummer: 9789087041199 Categorie:
Op zoek naar dit boek als ebook?
Tweedehands boeken?

Extra informatie

Subtitel

Media en de constructie van gemeenschapsgevoel

Auteur

, , ,

Uitgever

Aantal pagina's

186

Leverbaar

Niet beschikbaar

Uitgiftedatum

09-05-2017

Taal

Nederlands

Productvorm

Zachte kaft

Levertijd

Niet beschikbaar

Druk

1

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.


Wees de eerste om “Identiteitspolitiek” te beoordelen