Haven in de branding

De economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900
Auteur: Reginald Loyen | Uitgever: Universitaire Pers Leuven

38,00

De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend ? behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden.

‘Haven in de branding’ analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de ?spoorweghaven Antwerpen? en het ?Belgische? karakter van de overslag. Ook de groei bij inter-nationale concurrenten Rotterdam en Hamburg komt aan bod.

Centraal staat de vraag hoe de haven van Antwerpen goederen-stromen kon aantrekken. Was de haven gelijk een rots in de branding overgeleverd aan de grillen van de stroming, of hadden havenarbeiders en havenbestuurders invloed op de richting en de sterkte van de stroom?

Dit product is (tijdelijk) niet leverbaar maar elders mogelijk wel verkrijgbaar

Artikelnummer: 9789058677020 Categorie:
Op zoek naar dit boek als ebook?
Tweedehands boeken?

Extra informatie

Subtitel

De economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900

Auteur

Uitgever

Aantal pagina's

465

Leverbaar

Tijdelijk uitverkocht

Uitgiftedatum

23-03-2011

Taal

Nederlands

Productvorm

Zachte kaft

Levertijd

Tijdelijk uitverkocht

Druk

1

Lezers over dit boek

Er zijn nog geen beoordelingen.


Beoordeel “Haven in de branding” als eerste: