De geschiedenis van België in 100 oude kaarten
€79,00
Oude kaarten zijn de beste visuele manier om geschiedkundige situaties en veranderingen te illustreren.
Van de geografie van de Romeinse heirbanen op de zogenaamde Peutingerkaart, die in het begin van de 17de eeuw meermaals herdrukt werd in de drukkerij van Christoffel Plantijn, tot de kaart van Cock over de eenmaking van de Nederlanden in 1549. Van de naïeve kaarten uit het twaalfde-eeuwse Liber Floridus tot de oudste gastronomische kaart van België, gepubliceerd in 1899 in het Franse tijdschrift l’Art Culinaire, of een Duitse ‘sabotagekaart’ uit 1943 over de acties van het verzet in België.
Telkens wordt de historische context geschetst en vervolgens geduid hoe je die aan de hand van de kaart kunt ‘lezen’. Naast de hoofdkaarten op een dubbele pagina worden de teksten verrijkt met honderden extra illustraties.
- Bespreking: De geschiedenis van België in 100 oude kaarten
- Extra informatie
- Beoordelingen (1)
Extra informatie
Auteur | Bram Vannieuwenhuyze, Guy Vanthemsche, Michèle Galand, Phillippe De Maeyer |
---|---|
Uitgever | |
Aantal pagina's | 400 |
Leverbaar | Niet beschikbaar |
Uitgiftedatum | 16-11-2021 |
Taal | Nederlands |
Productvorm | Harde kaft |
Levertijd | Niet beschikbaar |
Druk | 2 |
benoît Delaey –
Prachtig maar ook vreselijk ontgoochelend boek. De teksten zijn heel interessant, maar met de vormgeving van het boek ging het zeer grondig mis: de meeste kaarten zijn als dubbele pagina in het boek afgedrukt, zonder rekening te houden met de katernering. Dit heeft als gevolg dat het centrale deel van bijna alle kaarten onleesbaar verdwijnt in de centrale plooi van het boek. Als je daarenboven weet dat op de meeste kaarten het belangrijkste item centraal ingetekend is, dan verdwijnt het meest interessante kaartdeel in de plooi van het boek. De kaarten 66, Brussel, 77, Kolonie Merksplas en 88, Malmedy zijn drie van de vele betreurenswaardige voorbeelden. Daarnaast zijn een aantal kaarten origineel met donkere verf of inkt ingekleurd. Door de nogal verzadigde druk en het dikke papier verworden deze afbeeldingen in druk tot één donkere vlek. Zie hiervoor bijvoorbeeld kaart 19 die het Brugse Vrije voorstelt, of kaart 35, Zoniënwoud. Andere kaarten, zoals 14, Brabant, en 26, Antwerpen, konden op zijn minst met wat digitale bewerking leesbaarder worden gemaakt.
Wat mij betreft druktechnisch en vormgevingstechnisch de mislukking van 2021. Heel jammer, zo’n duur – maar interessant – boek…