De belofte van Michelangelo

Rome, 1542. Opgejaagd door de Inquisitie en achtervolgd door zijn opdrachtgevers, moet Michelangelo vechten voor zijn leven.
Auteur: Matteo Strukul | Uitgever: Boekerij

22,99

Strukul won in 2019 de Italiaanse literatuurprijs Premio Bancarella, die eerder werd gewonnen door Ken Follett en Michael Connelly

Rome, herfst 1542. Michelangelo moet een veertig jaar oude belofte inlossen: het voltooien van het grafmonument van paus Julius ii. Dat neemt de zittende paus hem niet in dank af. Intussen is de kunstenaar ook in het vizier gekomen van de Romeinse Inquisitie. Zij hopen via Michelangelo meer informatie te verkrijgen over een verboden genootschap waar zijn goede vriendin Vittoria Colonna deel van uitmaakt.

In het rauwe maar prachtige decor van Rome, waar de aflatenhandel welig tiert en waar landsknechten en courtisanes het voor het zeggen lijken te hebben, ontvouwt zich een spannend kat-en-muisspel. De levens van Michelangelo, Vittoria en de leden van de Inquisitie raken op levensgevaarlijke manier met elkaar verstrengeld. Want in het zestiende-eeuwse Rome is de brandstapel altijd nabij…

In de pers

‘Liefhebbers van historische romans mogen deze niet laten liggen: meeslepend, intrigerend en spannend, van de eerste tot de laatste bladzijde.’ Italië Magazine

‘In Strukuls handen verandert elke tijdsperiode in het meest adembenemende en fascinerende verhaal ooit.’ Vanity Fair

‘Strukul is de Alexandre Dumas van de eenentwintigste eeuw: zijn altijd weer fascinerende historische romans doorstaan makkelijk de tand des tijds.’ La Stampa

Dit product is (tijdelijk) niet leverbaar maar elders mogelijk wel verkrijgbaar

Artikelnummer: 9789022588352 Categorie:
Op zoek naar dit boek als ebook?
Tweedehands boeken?

Extra informatie

Subtitel

Rome, 1542. Opgejaagd door de Inquisitie en achtervolgd door zijn opdrachtgevers, moet Michelangelo vechten voor zijn leven.

Auteur

Uitgever

Aantal pagina's

352

Leverbaar

Niet beschikbaar

Uitgiftedatum

11-03-2021

Taal

Nederlands

Productvorm

Zachte kaft

Levertijd

Niet beschikbaar

Druk

1

1 beoordeling voor De belofte van Michelangelo

  1. 5 van 5

    Paul Veevaete

    Met deze roman heeft Matteo Strukul zijn aandacht voor de Mediciclan uit het 16de-eeuwse Firenze achter zich gelaten en focust hij op één man, op Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni of kortweg ‘messer Michelangelo’ (1475-1564), die met lede ogen ziet hoe Rome in een doodstrijd verkeert en de speelbal is geworden van de ambities en willekeur van de pausen en hun prelaten, waaronder paus Paulus III en één van zijn kardinalen, Gian Pietro Carafa, hoofd van de Romeinse inquisitie. Bij leven is Michelangelo het uitgangbord, het paradepaardje van de Kerk en geldt hij als kunstenaar, niet enkel in Rome maar ook elders in Europa als een grootheid, ondanks zijn licht ontvlambaar, rusteloos, gekweld en tegendraads karakter. Vandaag beschouwen wij hem nog altijd als een van de belangrijkste kunstenaars van de Italiaanse renaissance en staan wij in de rij om zijn meesterwerken te zien.

    Matteo Strukul laat de lezer ook kijken achter de schermen van wat Michelangelo ons heeft achtergelaten. In deze roman zijn wij er getuige van hoe de kunstenaar worstelt met zichzelf en zijn gehechtheid aan een Kerk waarvan hij het morele gezag steeds moeilijker kan aanvaarden bij het zien ’hoe de mannen van God dagelijks afschuwelijke misdrijven plegen: simonie, aflatenhandel, sodomie, verkrachting, corruptie, pedofilie.’ Het is in die sfeer van tweestrijd dat wij zien hoe Michelangelo verschillende van zijn artistieke opdrachten uitvoert, o.a. het marmeren praalgraf voor de overleden paus Julius II. Aan het nakomen van deze belofte zal hij meer dan veertig jaar van zijn leven besteden. Wellicht heeft nooit eerder een kunstenaar met meer tegenzin, met grotere weerzin aan een opdracht gewerkt, dan ‘messer Michelangelo’!

    Wij maken de strijd mee die hij aangaat om in zijn beeldentaal datgene uit te drukken wat hij wil uitdrukken: de liefde voor de goddelijke schepping en tegelijk ook zijn kritiek op de zich steeds maar uitbreidende vloedgolf van corruptie en zedeloosheid binnen de Kerk. Wij zijn getuige van zijn angst en bezorgdheid om de wereldlijke levenswandel van de paus en zijn entourage; wij voelen zijn twijfels, zijn angst en bezorgdheid om het feit dat Rome zijn kunstwerken misbruikt als verheerlijking van een wereldlijke macht die niets te maken heeft met een zuiver en eenvoudig geloof. Afkeer, bitterheid, kwaadheid, ontgoocheling, onrust, twijfel, woede… maken zich van hem meester en sluipen zijn leven en werk binnen.

    ‘Hij huilde omdat hij zich verraden voelde. Hij huilde omdat hij had vertrouwd op het fatsoen van de mensen, op hun oprechtheid, maar waar hij ook keek zag hij ontaarding, berekening en verkwanseling van waarden. En Rome, dat Rome dat hij als een koningin zo mooi had willen maken, dat Rome schitterde dankzij zijn witte zuilen en de veelkleurige glans van de fresco’s; dat Rome dat aan de Tiber een wedergeboorte beleefde met zijn marmeren bruggen; dat Rome dat een luchtspiegeling was, een schrijn van de opperste schoonheid… Dát Rome, zijn Rome, was vandaag nog slechts een gekrenkte, gekwetste, gebroken minnares, ten prooi gevallen aan de listen en de lusten van verraders en dieven, moordenaars en leugenaars.‘

    Wanneer Michelangelo via Vittoria Colonna, markiezin van Pescara, zijn vriendin en zielsverwant, in contact komt met de sekte van de Spirituali, de Ecclesia Viterbiensis van kardinaal Reginald Pole, vindt zijn gehavende ziel opnieuw enige rust en geraakt hij bevrijd van zijn demonen.
    Voor het steeds verder binnen Europa oprukkend protestantisme probeert Pole de breuk tussen de Kerk van Rome en de nieuwe protestantse confessie te herstellen. Begrijpelijk dus dat Michelangelo zich steeds meer verwant gaat voelen met het gedachtengoed van kardinaal Pole en sympathiseert met deze hervormingsgezinde stroming binnen de Kerk van Rome.

    Maar uitgerekend deze sympathie brengt Michelangelo in het vizier van de fanatieke kardinaal-inquisiteur, Gian Pietro Carafa. Zijn lot lijkt bezegeld. De oorspronkelijke titel van deze roman, ‘Inquisizione Michelangelo’, liet overduidelijk al vermoeden dat het hier zou gaan over een inquisitieverhaal met Michelangelo als protagonist. Voor de inquisiteur is Michelangelo aangeschoten wild omdat deze meest invloedrijke en uitzonderlijkste kunstenaar zich door kardinaal Pole laat gebruiken om via de kunst een nieuw en afwijkend godsbeeld te verspreiden. En voor dat godsbeeld bestaat voor de Carafa maar één woord: ketterij!

    Matteo Strukel brengt op een spannende en meespelende manier het kat en muisspel waarin Michelangelo en zijn vrienden door de inquisitie worden opgejaagd, in beeld. Het hele verhaal krijgt zelfs een zeker thrillergehalte. Zonder al te veel overdadige of overbodige beschrijvingen hangt de schrijver ook een beeld op van de sfeer in het 16de-eeuwse Rome, van het drukke en volkse leven van Trastevere, een wijk met bochtige en nauwe straatjes op de oever van de Tiber, ten zuiden van de pauselijke verblijven. Het is dáár voor het eerst dat Michelangelo in de persoon van Malasorte, letterlijk zijn onheil in de ogen kijkt…

    De roman beslaat de periode van vijf jaar (1542 tot 1547) uit het leven van Michelangelo en is, net als de vorige romans van Matteo Strukel, opgebouwd uit korte hoofdstukken (72) met telkens een actiescene. Ondanks deze vlugge decorwissels, blijft de verhaallijn chronologisch opgebouwd en kost het weinig moeite de plot tot op het einde te volgen.
    In geen van de vier romans uit zijn ‘de Medici-reeks’ en al zeker niet in ‘De zeven dynastieën’ is Matteo Strukul zo diep doorgedrongen in de ziel van zijn hoofdpersonage, heeft hij er zó de gevoelens van bloot gelegd. Alleen dat al maakt het lezen van ‘De Belofte van Michelangelo’ de moeite waard! In zijn ‘Verantwoording’ noemt de auteur het zijn moeilijkste roman die hij tot nu toe geschreven heeft en bekent hij zowaar doodsbenauwd te zijn geweest voordat hij eraan begon. De hoofdpersoon van zijn roman noemt hij terecht de meest onvoorspelbare, meest omstreden, meest getormenteerd kunstenaar van de hele kunstgeschiedenis.

    ‘De belofte van Michelangelo’ is voor mij veruit de beste historische roman die Matteo Strukel tot nog toe heeft geschreven. Voor heel wat thema’s die in het verhaal aan bod komen, heeft hij uitgebreid research gedaan en niet in het minst ook de geschriften van Michelangelo zelf als bron gebruikt. Na het lezen van dit boek kijk je voortaan met heel andere ogen naar Michelangelo als renaissance kunstenaar en naar de meesterwerken die hij heeft nagelaten.
    .
    Paul Veevaete


Een beoordeling toevoegen