info@geschiedenis-winkel.nlCONTACT
0item(s)

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

VOC

Boeken over de geschiedenis van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC), het scheepvaart- en handelsbedrijf dat Nederland een tijd van ongekende welvaart bracht in de zeventiende en achttiende eeuw. Zie ook: maritieme geschiedenis of de rubriek zeehelden en zeevaarders.

Product was successfully added to your shopping cart.

VOC

VOC

Boeken over de geschiedenis van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC), het scheepvaart- en handelsbedrijf dat Nederland een tijd van ongekende welvaart bracht in de zeventiende en achttiende eeuw. Zie ook: maritieme geschiedenis of de rubriek zeehelden en zeevaarders.

VOC

Van hoog naar laag sorteren

   

Artikelen 1 tot 10 van 46 in totaal

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  1. Het Grote VOC Boek - Guleij

    Met GRATIS toegangskaart Nationaal Archief

    De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) refereert aan een tijd van ontdekking. Handelsgeest, technologische ontwikkelingen op het gebied van navigatie en cartografie, welvaart - het zijn kwaliteiten die hoog gewaardeerd worden. De compagnie oefent nog steeds een grote aantrekkingskracht uit. Velen van onze voorouders voeren op de schepen van de VOC en bevolkten de vestigingen en factorijen in Azië. Maar de VOC heeft ook een donkere kant: van onderdrukking, uitbuiting en doodslag. Die kant mag niet vergeten worden.

    In Den Haag wordt nu de digitalisering van het archief van de VOC voltooid. De in totaal ruim 1.200 strekkende meter archief met miljoenen pagina's informatie, beschrijven de geschiedenis van tientallen landen in Azië en zuidelijke Afrika in de 17e en 18e eeuw. In Het Grote VOC Boek wordt voor het eerst gebruik gemaakt van dit overvloedige archiefmateriaal.

    De reis door dit boek is als die van een VOC-schip. Vertrekpunt is Nederland en vandaar gaat de tocht door het gehele VOC-octrooigebied. De honderden beelden geven een adembenemend uitzicht op de wereld van toen. Aan deze rode draad zijn opmerkelijke, ontroerende en schokkende persoonlijke verhalen geknoopt.

    Gastauteurs zijn Nelleke Noordervliet en Ramsey Nasr, die tien hoofdpersonen uit het VOC-verleden op hun eigen wijze belichten. Twintig andere auteurs schrijven over aspecten van de VOC die voor hen van bijzondere betekenis zijn.

    "Prachtboek dat een compleet historische beeld geeft van de Verenigde Oost-Indische Compagnie."
    - Enne Koop, Historiek

    € 34,95
  2. Het zwart-wit denken voorbij - Piet Emmer

    Geschiedenis is een permanent proces van verandering; de trotse zekerheden van toen zijn de schaamte en schande van nu. Dat wéét bijna iedereen, maar in de praktijk worden steeds vaker moderne morele maatstaven op het verleden geprojecteerd. De Gouden Eeuw, ‘foute’ standbeelden, het hulpje van Sinterklaas – in feite alle geschiedenis lijkt het dezer dagen te moeten ontgelden. Bezien met de bril van nu ontstaat zo een sterk verwrongen beeld van gevoelige historische onderwerpen als kolonialisme, slavernij en migratie.

    Geschiedenis dient daarmee als politieke agenda en als excuus. Hoe het werkelijk toeging, hoe anders dan tegenwoordig, dat blijft buiten beeld. In Het zwart-witdenken voorbij geeft Piet Emmer deze drie gevoelige kwesties de context die ze verdienen: zonder emoties, met weging van de feiten.

    € 16,99
  3. VOC - Jan J.B. Kuipers

    De geschiedenis van de VOC, de eerste naamloze vennootschap en 'multinational' ter wereld, is nauw verweven met die van de Republiek der Verenigde Nederlanden. Lange tijd was de Compagnie het grootste handelsbedrijf ter wereld: een puur commerciële onderneming, die geen middel schuwde om haar positie te verstevigen. Maar ook een instelling die cultuur produceerde, en het leven in haar handelsgebieden en de Republiek diepgaand beïnvloedde.
    Het verval in de achttiende eeuw had veel oorzaken: de logge organisatievorm, torenhoge bestuurs- en militaire kosten, enorme corruptie en zelfverrijking, concurrentie van andere Europese compagnieën, vooral de Engelse, de tanende internationale positie van de Republiek. De VOC kwam de Vierde Engelse Oorlog (1780-1784) niet te boven. Zij werd in 1795-1799 geliquideerd door de Bataafse Republiek.

    VOC geeft een panoramisch beeld van de fascinerende 'Edele compagnie', die uiteindelijk zou zijn 'Vergaan Onder Corruptie'. Het boek biedt de grote lijn én de kleine anekdote. Het werpt licht op de veelsoortige handelsgebieden tussen Kaap de Goede Hoop en Japan, het leven in Batavia, op zee en thuis in Nederland, én op een stoet kleurrijke personen. Van de wrede gouverneur-generaal Jan Pietersz Coen tot de Molukse opstandeling Kapitein Jonker: allen maakten de VOC tot wat deze was.
    € 29,95
  4. Cupido en Sideron - Esther Schreuder

    In de jaren zestig van de achttiende eeuw worden twee zwarte kinderen, Cupido en Sideron, aan de toekomstige stadhouder Willem V geschonken, waarschijnlijk door de West-Indische Compagnie. De zevenjarige Sideron komt uit het door droogte en hongersnood geteisterde Curaçao, de iets jongere Cupido van de kust van Guinee, in Afrika. De kinderen komen terecht in een wereld van grote luxe en overvloed en weten zich in de jaren die volgen op te werken tot kamerdienaar aan het hof van de stadhouder en zijn vrouw, Wilhelmina van Pruisen. Tijdens de Franse Revolutie vluchten ze met het paar en een klein deel van de hofhouding naar Engeland. Cupido's nakomelingen zwermen uit over Nederland.

    Al sinds de veertiende eeuw was het een goed gebruik om zwarte kinderen cadeau te doen aan Noord-Europese vorsten. De zwarte bedienden van de familie Van Oranje staan op vele schilderijen en andere kunstwerken naast de stadhouder of koning afgebeeld, maar over de levens van deze mensen is maar weinig bekend.

    Kunsthistorica Esther Schreuder verdiepte zich jarenlang in Cupido en Sideron. Niet alleen wist zij te achterhalen waar de jongens vandaan kwamen, maar zij beschrijft ook in geuren en kleuren hoe hun levens aan het hof verliepen. Op basis van uitgebreid archiefonderzoek weet zij de wereld achter de schermen van de familie Van Oranje tot leven te brengen. Het is een fascinerende wereld vol ingewikkelde machtsverhoudingen, intriges en dubbele agenda's in tijden van slavernij, oorlogen en revoluties.

    De publicatie van dit boek valt samen met een tentoonstelling over de levens van Cupido en Sideron in het Haags Historisch Museum.
    € 22,50
  5. Geschiedenis van de VOC - Femme S. Gaastra

    Vier eeuwen geleden verkreeg de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) het monopolie voor de vaart op Azië. De VOC werd in de 17de en 18de eeuw het grootste scheepvaart- en handelsbedrijf ter wereld. Met de handel in specerijen als peper en kaneel - en later ook producten als zijde, thee en porselein - bracht de VOC Nederland een periode van ongekende economische en culturele voorspoed.
    In deze compleet herziene, rijkelijk in kleur geïllustreerde editie van dit gezaghebbende standaardwerk, belicht Femme Gaastra alle facetten van deze unieke onderneming. Waarom kreeg dit commerciële bedrijf zoveel politieke macht? Hoe werden schepen gebouwd? Hoe organiseerde men de bijna 5.000 reizen naar de Oost? Hoe waren de arbeidsomstandigheden aan boord en wat hield de militaire ondersteuning in? Waarom kozen tienduizenden Europeanen vrijwillig voor een reizend leven vol ontberingen en grote risico's?
    Gaastra brengt op aansprekende wijze in beeld hoe groot het werkterrein van de VOC was, in welke producten werd gehandeld en welke winsten er in die bijna twee eeuwen werden gemaakt. Maar hij belicht ook hoe met vaak harde middelen concurrenten werden verdreven, levering van specerijen werd afgedwongen of oorlog werd gevoerd. Geschiedenis van de VOC toont op boeiende en zeer toegankelijke wijze de opkomst, bloei en neergang van een omvangrijk Nederlands handelsimperium.
    € 34,50
  6. Verre forten, vreemde kusten -

    Nederlanders hebben door de eeuwen heen forten en andere verdedigingswerken op vele locaties ver van Nederland gebouwd. Meestal dienden deze ter bescherming van Nederlandse belangen. Denk hierbij aan de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) en de West-Indische Compagnie (WIC) die van de Staten Generaal een geweldsmandaat kregen om oorlog te voeren met rivaliserende Europese mogendheden. En ook aan de koloniale aanwezigheid in Nederlands Indië.

    Anders dan veel boeken over de VOC en de WIC is dit geen typisch verhaal over avontuurlijke ontdekkingsreizen, handel drijven, slavernij en gemakkelijk veel geld verdienen. Wel is het een boek over de vaak moeizame manier waarop Nederlanders voet aan vreemde wal hebben gezet. Regelmatig dienden daar eerst de Portugezen te worden verslagen, waarna relaties met de lokale bevolking werden opgebouwd. Die had meestal eigen vorsten, waardoor Nederlanders in regionale politieke intriges verzeild raakten, niet zelden door andere westerse landen gevoed. Daarnaast kwam men te wonen in gebieden met een ander klimaat en gevaarlijke ziekten.

    In twee overzichtsartikelen en 12 meer specifieke bijdragen gaan deskundige auteurs uitvoerig in op ontwerp, bouw en bewapening van forten in alle werelddelen. Vaak zijn dit geen succesverhalen, maar reconstructies van de moeizame omstandigheden waaronder gemotiveerde militairen en avonturiers met een te klein budget er het beste van poogden te maken. Ook komt een Nederlandse ingenieur aan bod die met zijn kennis over verdedigingswerken in buitenlandse dienst kwam, evenals buitenlandse ingenieurs die voor de VOC werkten.

    Door deze verhalen is steeds de werkelijkheid geweven dat de VOC en WIC geen koloniale ambitie hadden, maar slechts het doel om winst te maken. Deze realistische analyses maken dit boek tot een unieke toevoeging aan wat er reeds op dit gebied is verschenen.

    Inhoud:
    Nederlandse forten in Azië (1600-1949)- Hans Bonke
    Nederlandse forten in 'de West' - Oscar Hefting
    Fort Nassau aan de Goudkust (Ghana) - Hans van Westing
    De interesse van de VOC in de Oost-Afrikaanse kust - Daan Lavies
    VOC vestingbouw op Ceylon en Mauritius, een historisch-archeologisch perspectief - Ranjith M. Jayasena & Pieter M. Floore
    Vergeefse voorstellen: de projecten tot verbetering van de fortificaties van Colombo, Galle en Trincomalee 1785-1790 - Erik Odegard
    Het Nederlandse fort Tuticorijn in Tamil-Nadu, Zuid-India - Gerard W. Grimm
    Tegen een Europese vijand Het Defensiestelsel Van den Bosch / Van der Wijck op Java 1830 - 1870 - Hans Bonke
    De in fortificaties opgestelde artillerie van de VOC - John R. Verbeek
    Nederlandse vestingwerken en de oorlog in Brazilië - Edwin Paar
    Bij hoog en bij laag; Portugese en Nederlandse bouwtradities ontmoeten elkaar in koloniaal Brazilië (1500-1654) - Oscar F. Hefting
    Fort Orange aan de Wiapoca - Martijn van den Bel & Lodewijk Hulsman
    Colonial Dutch Forts in New Netherland - Paul R. Huey
    Elvas, een 'Nederlands' vestingstadje in Portugal - Edwin Paar

    € 34,95
  7. Werken van de Linschoten-Vereeniging De avonturen van een VOC-soldaat - C. van der Haeghe

    Zin voor avontuur en een ongelukkige liefde. Dat is wat de Vlaming Carolus van der Haeghe ertoe dreef om zijn heil te gaan zoeken in Oost-Indië. Als VOC-soldaat reisde hij in 1699 naar het verre Batavia, waar hij echter al spoedig deserteerde. Wat volgt lijkt het verhaal uit een spannende avonturenroman. Groot verschil is echter, dat de lotgevallen van Carolus van der Haeghe echt gebeurd zijn. Aan de hand van zijn dagboek volgen we hem tijdens zijn omzwervingen op Batavia, de Filippijnen en in Japan. Zijn levendige en zeer boeiend geschreven dagboek geeft een unieke kijk op de levenswandel van een vrijbuiter in het Zuidoost- Azië van rond 1700. In die tijd had de VOC ongeveer 35.000 mensen in dienst in Europa, Azië en Kaap de Goede Hoop. Deze bonte verzameling VOC-dienaren vormt een aardige dwarsdoorsnede van de toenmalige samenleving. Bewindhebbers, officieren en kooplui in compagniesdienst kregen in tal van biografische en economische studies reeds ruimschoots aandacht. Van matrozen en soldaten – die ruim driekwart van het VOC-personeel uitmaakten – weten we daarentegen heel weinig. Egodocumenten uit de onderste regionen van de VOC-hiërarchie zijn immers zeer zeldzaam. Het dagboek van Carolus van der Haeghe is dan ook een uitzonderlijk historisch egodocument

    € 29,95
  8. Op bezoek bij de Groot-Mogol - Hans van Santen

    In de 17de en 18de eeuw importeerde de VOC uit Azie niet alleen specerijen uit Indonesië, maar ook vele miljoenen katoenen en zijden stoffen uit India. In het Mogol-rijk, dat het grootste deel van het huidige India, Pakistan en Bangladesh omvatte, waren meer dan drieduizend compagniesdienaren werkzaam. Om handel te mogen drijven waren firmans of 'gunstbrieven' van de Groot-Mogol nodig, waarin de handelsprivileges van de VOC werden vastgelegd. Wanneer een nieuwe Groot-Mogol aantrad, moest de gunstbrief worden vernieuwd.

    In 1662, na de troonsbestijging van Aurangzeb, ondernam Van Adrichem een hofreis om hem geluk te wensen, van geschenken te voorzien en een nieuwe gunstbrief te bemachtigen. Ketelaar deed hetzelfde in 1711-1713 toen Bahadur Shah aan de macht was gekomen. In het boek worden de twee hofreizen die met een tussenpoos van vijftig jaar zijn ondernomen, beschreven en met elkaar vergeleken. De verschillen zijn groot - India was in die halve eeuw veranderd en evenzeer de VOC. De Groot-Mogol verloor aan gezag, regionale machten kwamen op en sommige handelsroutes raakten gestremd. Tegelijk werden vooral in Bengalen de belangen van de Compagnie steeds groter. Hoe gedroegen deze gezanten, van oorsprong eenvoudige kooplieden, zich aan het hof ?

    Uit de journalen die van de reizen zijn gemaakt, blijkt dat ze zich uitstekend aanpasten aan de diplomatieke hofcultuur. Ze waren door de wol geverfd, al vele jaren in India werkzaam en spraken de taal. Ketelaar schreef zelfs de eerste grammatica van het Hindustani/Urdu. Dit boek schetst een levendig beeld van de interactie tussen VOC-gezanten en het Mogol-hof. Ook worden de maandenlange en uiterst gevaarlijke reizen naar en van het in het binnenland gelegen hof beschreven. De hofreis van Ketelaar duurde twee jaar en kostte meer dan een miljoen gulden en was daarmee de langdurigste en duurste ooit door de VOC in Azië ondernomen. 

    Dit boek is ook verkrijgbaar als hardcover

    € 24,95
  9. Pelsaerts journaal van de ongelukkige reis van het schip Batavia - F. Pelsaert

    Pelsaerts journaal van de ongelukkige reis van het schip Batavia. Geschiedenis herhaalt zich - maar gelukkig nooit helemaal. Die gedachte dringt zich op bij het zien van de bouw van de 'Batavia' in Lelystad. Een zeventiende-eeuws spiegel-retourschip van de VOC aan de Oostvaardersijk in Flevoland. Een van Nederlands mooiste monumenten in wording. De oorspronkelijke Batavia werd in 1628 in Amsterdam gebouwd, in opdracht van de Verenigde Oostindische Compagnie en bestemd voor het transport van Oostindische specerijen. Die zijn echter nooit aan boord gekomen, want zijn eerste reis naar de 'Oost'heeft het schip niet kunnen afmaken; het strandde op de klippen voor de kust van Australië. De meeste opvarenden konden zich na schipbreuk in redding brengen, maar slechts weinigen overleefden de ramp die hen daarna bezocht: een moorddadig schrikbewind van een deel van de eigen bemanning. Wanneer later in Holland gesproken wordt over de ‘Ongeluckige Voyagie van het schip Batavia’, dan wordt vooral op dat laatste gedoeld. En daarvan doet Pelsaerts journaal uitvoerig verslag. Naast een inleiding over de achtergronden van het schipbreukelingendrama door de historicus Molewijk, treft u hier een in modern Nederland vertaalde versie van Pelsaerts Ongeluckige Voyagie aan, en drie brieven van overlevenden van de schipbreuk en de moordpartij.

    € 13,00
  10. Schipbreuk in Oman - Klaas Doornbos

    Dertig zeelieden overleefden de schipbreuk van het VOC-schip Amstelveen op de zuidkust van Oman in 1763.
    Ze liepen hemelsbreed ruim 500 kilometer blootsvoets, in de hitte, snakkend naar water, beroofd door Bedoeïenen. Hun tocht werd een ware martelgang. Uiteindelijk bereikten ze de bewoonde wereld vrijwel naakt. Sommigen haalden het niet, het lot van achterblijvers bleef onzeker. De schipbreuk van het VOC-schip Amstelveen kon worden opgelost na de vondst van het journaal van de derde stuurman, Cornelis Eyks. Hij bereikte met enkele lotgenoten Muscat en reisde vandaar via Kareek in de Perzische Golf door naar Batavia waar hij werd ondervraagd. Onderweg schreef hij dit fascinerende journaal. Zijn verslag van de loodzware voettocht van dertig drenkelingen door de woestijn van Oman is het oudste westerse document over Bedoeïenen aan de zuidkust. Het werd in 1997 teruggevonden in Frankrijk en is hier herdrukt en dankbaar benut voor een navertelling die ook in het Engels verscheen als Shipwreck & Survival in Oman, 1763.
    € 24,95
Van hoog naar laag sorteren

   

Artikelen 1 tot 10 van 46 in totaal

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5