info@geschiedenis-winkel.nlCONTACT
0item(s)

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Maritieme geschiedenis

Boeken over maritieme geschiedenis: marine-eenheden, veldslagen en boeken over de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC). Zie ook: militaire geschiedenis.

Product was successfully added to your shopping cart.

Maritieme geschiedenis

Maritieme geschiedenis

Boeken over maritieme geschiedenis: marine-eenheden, veldslagen en boeken over de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC). Zie ook: militaire geschiedenis.

Maritieme geschiedenis

Van hoog naar laag sorteren

   

Artikelen 1 tot 10 van 140 in totaal

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  1. Het Grote VOC Boek - Guleij

    Met GRATIS toegangskaart Nationaal Archief

    De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) refereert aan een tijd van ontdekking. Handelsgeest, technologische ontwikkelingen op het gebied van navigatie en cartografie, welvaart - het zijn kwaliteiten die hoog gewaardeerd worden. De compagnie oefent nog steeds een grote aantrekkingskracht uit. Velen van onze voorouders voeren op de schepen van de VOC en bevolkten de vestigingen en factorijen in Azië. Maar de VOC heeft ook een donkere kant: van onderdrukking, uitbuiting en doodslag. Die kant mag niet vergeten worden.

    In Den Haag wordt nu de digitalisering van het archief van de VOC voltooid. De in totaal ruim 1.200 strekkende meter archief met miljoenen pagina's informatie, beschrijven de geschiedenis van tientallen landen in Azië en zuidelijke Afrika in de 17e en 18e eeuw. In Het Grote VOC Boek wordt voor het eerst gebruik gemaakt van dit overvloedige archiefmateriaal.

    De reis door dit boek is als die van een VOC-schip. Vertrekpunt is Nederland en vandaar gaat de tocht door het gehele VOC-octrooigebied. De honderden beelden geven een adembenemend uitzicht op de wereld van toen. Aan deze rode draad zijn opmerkelijke, ontroerende en schokkende persoonlijke verhalen geknoopt.

    Gastauteurs zijn Nelleke Noordervliet en Ramsey Nasr, die tien hoofdpersonen uit het VOC-verleden op hun eigen wijze belichten. Twintig andere auteurs schrijven over aspecten van de VOC die voor hen van bijzondere betekenis zijn.

    "Prachtboek dat een compleet historische beeld geeft van de Verenigde Oost-Indische Compagnie."
    - Enne Koop, Historiek

    € 34,95
  2. Het zwart-wit denken voorbij - Piet Emmer

    Geschiedenis is een permanent proces van verandering; de trotse zekerheden van toen zijn de schaamte en schande van nu. Dat wéét bijna iedereen, maar in de praktijk worden steeds vaker moderne morele maatstaven op het verleden geprojecteerd. De Gouden Eeuw, ‘foute’ standbeelden, het hulpje van Sinterklaas – in feite alle geschiedenis lijkt het dezer dagen te moeten ontgelden. Bezien met de bril van nu ontstaat zo een sterk verwrongen beeld van gevoelige historische onderwerpen als kolonialisme, slavernij en migratie.

    Geschiedenis dient daarmee als politieke agenda en als excuus. Hoe het werkelijk toeging, hoe anders dan tegenwoordig, dat blijft buiten beeld. In Het zwart-witdenken voorbij geeft Piet Emmer deze drie gevoelige kwesties de context die ze verdienen: zonder emoties, met weging van de feiten.



    Mark Beumer, Kleio-Historia
    Recensie

    ‘Het zijn dit soort ontnuchterende boeken die wij nu nodig hebben in een tijd waarin witte onschuld elke blanke Nederland besmet met een soort ereschuld. Ik hoop dat iedereen dit boek snel gaat lezen en tot een meer genuanceerd beeld komt.’
    € 16,99
  3. Een Zwitsers leven in de Tropen - Leonard Blussé

    Vierhonderd jaar geleden verliet Elie Ripon zijn woonplaats Lausanne om als huursoldaat in den vreemde te gaan dienen. Bijna tien jaar lang zwierf hij over de wereldzeeën, eerst als walvisvaarder en daarna als officier, piraat, diplomaat en spion in dienst van de VOC. Eenmaal in Azië aangeland, viel hij met zijn neus in de boter. Overal waar tussen 1619 en 1626 oorlog gevoerd werd, vocht hij mee. Na terugkeer in Zwitserland, met een lijf vol littekens, zette deze vechtersbaas annex rasverteller zijn unieke belevenissen op papier, met waardevolle kennis over landen en volken, gelardeerd met kleurrijke verzinsels.

    Nooit is zo openhartig, onderhoudend én fantasierijk verteld over het avontuurlijk leven in de begintijd van de VOC als in dit ooggetuigenverslag dat voor het eerst in het Nederlands verschijnt.

    Prof. dr. Leonard Blussé (Universiteit Leiden) is auteur van onder meer Bitters Bruid, Retour Amoy en Visible Cities. Dr. Jaap de Moor (senior-onderzoeker verbonden aan de sectie militaire geschiedenis van de Landmachtstaf) publiceerde Westerling's oorlog en Generaal Spoor. Triomf en tragiek van een legercommandant.

    € 24,95
  4. Slag in de Javazee - Anne Doedens

    Op 8 december 1941, een dag na de Japanse aanval op Pearl Harbor, verklaarde de Nederland de oorlog aan Japan. Drie maanden later staakte het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL) de strijd. Zo begon de Japanse bezetting van de belangrijkste Nederlandse kolonie, die voortduurde tot 15 augustus 1945.

    De Nederlands-Japanse Oorlog was onderdeel van de blitzkriegachtige opmars van Japan in Zuidoost-Azië.  De Japanners waren veel beter getraind en uitgerust dan de geallieerden die hun strijdkrachten hadden samengevoegd in het American-British-Dutch-Australian Command. Tijdens de Eerste Slag in de Javazee (27/28 februari 1942) kwam schrijnend het verschil tussen de moderne Japanse militaire zeemacht en die van de geallieerden aan het licht. Een geallieerd eskader van veertien oorlogsbodems onder leiding van schout-bij-nacht Karel Doorman was kansloos tegen een vloot van achttien Japanse schepen. In deze ongelijke strijd, inclusief de Tweede Slag in de Javazee op 1 maart, sneuvelden tweeduizend geallieerde marinemannen, onder wie ruim negenhonderd Nederlanders. Nederland verloor bij de Eerste Slag de kruisers Hr. Ms. De Ruyter en Hr. Ms. Java alsook de jager Hr. Ms. Kortenaer. Deze zeeslag maakte voor de duur van de Tweede Wereldoorlog een einde aan de zelfstandige oppervlaktevloot van de Koninklijke Marine. Bij de Tweede Slag werden nog eens drie geallieerde schepen tot zinken gebracht en maakten de Japanners achthonderd krijgsgevangenen. Dit was de laatste grote zeeslag die de Japanners in de wateren rond Nederlands-Indië leverden.  Ze konden nu ongehinderd hun verovering van Nederlands-Indië voltooien en hun heerschappij over geheel Oost-Azië bezegelen.

    Dit boek beschrijft niet alleen de twee slagen in de Javazee en het Nederlandse optreden, maar ook andere relevante gebeurtenissen uit de korte Nederlands-Japanse Oorlog van december 1941-maart 1942. De tekst wordt verlevendigd met verslagen van deelnemers aan de strijd.

    Het boek maakt deel uit van de serie Oorlogsdossiers.

    € 21,50
  5. Zeegang - Jaap R. Bruijn

    Wat bewoog iemand in de tijd van de zeilvaart te gaan varen en zeeman te worden? Het Nederland van de achttiende eeuw kende vele takken van zeevaart waarin hij terecht kon. Bij de koopvaardij, marine, zeevisserij, walvisvaart en ook bij de Oost-Indiëvaart. Vele tienduizenden jongens en mannen, niet alleen uit Nederland maar ook uit het buitenland, bemanden elk jaar opnieuw de schepen, van oorlogsschip tot visserspink. Enkelen hebben herinneringen aan hun leven op de schepen, in de havens en thuis later opgeschreven. Heel beeldend met oog voor details. Er zijn nog veel meer bronnen waaruit een maritiem historicus bij een studie naar de achttiende-eeuwse zeeman kan putten en diens gang naar zee kan volgen. Bewaard in archieven, musea en bibliotheken.

    In Zeegang wordt beschreven hoe jonge jongens en mannen bij de zeevaart terechtkwamen en een schip vonden, meermalen onder moeizame omstandigheden. De arbeidsvoorwaarden en de werkzaamheden komen aan de orde, evenals het dagelijks leven aan boord, de voeding en de medische en geestelijke aspecten. Soms waren er passagiers of werden slaven vervoerd, de visserij en de jacht op walvissen waren altijd onzeker. De vijf vaarten worden daarna afzonderlijk geschetst en tot slot ook het thuisfront.

    € 29,50
  6. Holland-Amerika Lijn - Nico Guns

    De geschiedenis van de Holland-Amerika Lijn is een verhaal vol ups en downs, dat zich laat lezen als een spannende roman. Rotterdam was meer dan een eeuw de trotse thuishaven van deze rederij; aan de Wilhelminakade bepaalden de drijvende paleizen met hun geel-groen-witte schoorstenen het beeld van de Maasstad. Vanaf de oprichting in 1873 tot ver in de twintigste eeuw verscheepte de Nederlandse HAL-vloot miljoenen passagiers en een kleine miljard ton aan lading. Nog steeds spreekt de legendarische rederij, die uitgroeide tot een internationaal vermaard cruisebedrijf, tot de verbeelding van velen.

    Iedereen kent de beroemde schepen als de Statendam en de Rotterdam. Legendarisch is het geallieerde troepentransport van de Nieuw Amsterdam, die zó snel voer, dat geen enkele U-boot haar te pakken kreeg. Vele emigranten staken met de HAL de Atlantische Oceaan over, om een nieuw bestaan op te bouwen in het land van de onbegrensde mogelijkheden. Het vrachtvervoer tussen West-Europa en Amerika, met schepen als de Diemerdijk en de Kinderdijk, nam in de loop der tijd een hoge vlucht en droeg sterk bij aan de groei van de rederij en de welvaart van ons land.

    In het Maritiem Museum Rotterdam bewonderen belangstellenden uit binnen- en buitenland tal van schitterende scheepsmodellen en prachtige affiches uit de HAL-historie. In het Stadsarchief Rotterdam verrijken historici en vorsers van familiehistorie zich aan de rijkdom aan gegevens over bemanningsleden en emigranten in scheepsjournalen en bemannings- en passagierslijsten. In Hotel New York, in het glorieuze voormalige HAL-hoofdkantoor op de kop van de Wilhelminakade, beleeft men de rederijgeschiedenis bij een voortreffelijke consumptie. Op de Rotterdam, het wereldberoemde passagiersschip uit 1959, dat ligt afgemeerd aan het 3e Katendrechtschehoofd, is de koopvaardijhistorie voor iedereen tast- en zichtbaar nog springlevend. En bovenal: in dít rijk geïllustreerde en met vele details verlevendigde geschiedenisboek kan iedereen volop genieten van de grandeur, de luxe en de nostalgie van de gerenommeerde HAL-rederij.

    De geschiedenis van de onderneming heeft vele hoogte- en dieptepunten gekend. Zij komen in dit boek uitgebreid en boeiend aan de orde, samen met tal van afbeeldingen die nooit eerder werden gepubliceerd. Het werk bevat een groot aantal full-colour illustraties, alsmede een schepenlijst, waarop alle in het boek genoemde HAL-schepen - met nadere bijzonderheden - zijn terug te vinden. Een compleet naslagwerk voor iedereen die belangstelling heeft voor de uitermate boeiende historie van de glorierijke Nederlandse koopvaardij.
    € 29,95
  7. Zeevaarders en ontdekkingsreizigers - Fernand Salentiny

    Van 300 van de belangrijkste Europese zeevaarders en ontdekkingsreizigers die in de loop der eeuwen de wereld verkenden, worden in dit boek in groot formaat korte levensbeschrijvingen gepresenteerd, elk met een beknopte bibliografie. In dit overzicht zijn ook enkele ruimtevaarders opgenomen. Onder deze ontdekkingsreizigers zijn behalve bekende namen als Columbus, Cook, Stanley, Livingstone, Tasman en Barentz ook minder bekende, zoals de kosmonaut Leonov en de Nederlandse reiziger/schrijver J. Nieuhof. Dit lexicon van A tot Z wordt voorafgegaan door een inleiding over de geschiedenis van de ontdekkingsreizen en de betrokkenheid van de diverse Europese naties daarbij. Het boek wordt uitgeleid met een bijdrage over historische atlassen evenals een chronologische tabel van alle ontdekkingen vanaf 3000 v. Chr. Indices op personen en plaatsnamen besluiten deze fraai verzorgde uitgave, waarin een ruime plaats is ingeruimd voor illustraties, merendeels in kleur, van historische kaarten, foto's, tekeningen, schilderijen en portretten, die soms paginavullend zijn afgedrukt.
    € 14,95
  8. Verslaafd aan opium - Hans Derks

    Vanaf het midden van de zeventiende eeuw tot 1950 heeft Nederland veel geld verdiend aan de opiumhandel, met Indonesië als centrum. Dat geld verdween in de zakken van de Vereenigde Oostindische Compagnie, van een kleine groep notabelen en van een aantal leden van het Huis van Oranje. De winsten waren fabelachtig: Hans Derks berekent dat in die periode meer dan tachtig miljard, omgerekend in huidige euro’s, aan de handel verdiend is.
    Hoe dat in zijn werk ging, hoe de belangenverstrengeling in elkaar stak en wat de gevolgen waren voor de Indonesische economie en de bevolking, staat te lezen in dit boek. Het is de geschiedenis van een ‘roofstaat aan de Noordzee’ (Multatuli) die niet terugdeinsde voor slavernij, uitbuiting en drugsdealerpraktijken.
    € 18,50
  9. Geschiedenis van de VOC - Femme S. Gaastra

    Vier eeuwen geleden verkreeg de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) het monopolie voor de vaart op Azië. De VOC werd in de 17de en 18de eeuw het grootste scheepvaart- en handelsbedrijf ter wereld. Met de handel in specerijen als peper en kaneel - en later ook producten als zijde, thee en porselein - bracht de VOC Nederland een periode van ongekende economische en culturele voorspoed.
    In deze compleet herziene, rijkelijk in kleur geïllustreerde editie van dit gezaghebbende standaardwerk, belicht Femme Gaastra alle facetten van deze unieke onderneming. Waarom kreeg dit commerciële bedrijf zoveel politieke macht? Hoe werden schepen gebouwd? Hoe organiseerde men de bijna 5.000 reizen naar de Oost? Hoe waren de arbeidsomstandigheden aan boord en wat hield de militaire ondersteuning in? Waarom kozen tienduizenden Europeanen vrijwillig voor een reizend leven vol ontberingen en grote risico's?
    Gaastra brengt op aansprekende wijze in beeld hoe groot het werkterrein van de VOC was, in welke producten werd gehandeld en welke winsten er in die bijna twee eeuwen werden gemaakt. Maar hij belicht ook hoe met vaak harde middelen concurrenten werden verdreven, levering van specerijen werd afgedwongen of oorlog werd gevoerd. Geschiedenis van de VOC toont op boeiende en zeer toegankelijke wijze de opkomst, bloei en neergang van een omvangrijk Nederlands handelsimperium.
    € 34,50
  10. VOC - Jan J.B. Kuipers

    De geschiedenis van de VOC, de eerste naamloze vennootschap en 'multinational' ter wereld, is nauw verweven met die van de Republiek der Verenigde Nederlanden. Lange tijd was de Compagnie het grootste handelsbedrijf ter wereld: een puur commerciële onderneming, die geen middel schuwde om haar positie te verstevigen. Maar ook een instelling die cultuur produceerde, en het leven in haar handelsgebieden en de Republiek diepgaand beïnvloedde.
    Het verval in de achttiende eeuw had veel oorzaken: de logge organisatievorm, torenhoge bestuurs- en militaire kosten, enorme corruptie en zelfverrijking, concurrentie van andere Europese compagnieën, vooral de Engelse, de tanende internationale positie van de Republiek. De VOC kwam de Vierde Engelse Oorlog (1780-1784) niet te boven. Zij werd in 1795-1799 geliquideerd door de Bataafse Republiek.

    VOC geeft een panoramisch beeld van de fascinerende 'Edele compagnie', die uiteindelijk zou zijn 'Vergaan Onder Corruptie'. Het boek biedt de grote lijn én de kleine anekdote. Het werpt licht op de veelsoortige handelsgebieden tussen Kaap de Goede Hoop en Japan, het leven in Batavia, op zee en thuis in Nederland, én op een stoet kleurrijke personen. Van de wrede gouverneur-generaal Jan Pietersz Coen tot de Molukse opstandeling Kapitein Jonker: allen maakten de VOC tot wat deze was.
    € 14,95
Van hoog naar laag sorteren

   

Artikelen 1 tot 10 van 140 in totaal

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5